11 dolog, amit a sportolásról megtanultam

2018. augusztus 24.

img_0377.JPGNagyon vicces, hogy pont én írok erről a témáról 11 dolgot, hiszen valójában azért sajnos nem vagyok a sportolók gyöngye. Mindig nézem a szuper fitt anyukákat és csorgatom a nyálam, hogy mennyire jó nekik. Aztán persze megmagyarázom magamnak, hogy egyébként akár én is lehetnék olyan, ha tényleg akarnám, csak nekem ugye rengeteg dolgom van, és egyszerűen elmegy a nap anélkül, hogy eljutnék edzeni. Aztán egyszercsak elkap a gépszíj, akkor pedig minden nap mennék és imádom! De valljuk be, ez nem így működik. Ez javarészt lustaság és rendzsertelenség részemről és ebben fejlődni szeretnék. De mutatom is mi az a 11 dolog, amit a sportolással kapcsolatban megtanultam.

1. Ha nem tervezed meg mikor fogsz edzeni, nem fogsz edzeni. Egyszerűen, ha csak annyit tűzöl ki, hogy majd kedden, csütörtökön és szombaton fogsz edzeni, az nem fog megtörténni. Viszont, ha azt mondod, hogy kedden, csütörtökön és szombaton 3 órakor elmegyek futni és minden mást ehhez időzítek és szervezek, akkor csodák csoádjára tényleg el fogsz menni futni.

2. Nem kell a fél napot edzéssel tölteni. Jó most túloztam, de tényleg nem az a cél, hogy az ember órákat edzen, amikor végre tényleg ráveszi magát. 1 óra, sőt akár fél óra edzés is csodákra képes, ha az ember rendszeresen csinálja. Nekem például sokszor ez a legelrettentőbb, hogy mennyi idő elmegy azzal, hogy összeszedem a cuccom, elmegyek az edzőterembe, ott legalább 1,5 órát edzek, lefürdök, hazamegyek és akkor alaphangon 2,5 óra kiesett a napomból, mert én sportoltam.

3. Időspórolás - az előző pontra több megoldás is létezik. Nekem most a kedvencem az, hogy egy olyan edzőtermet néztem ki, ami Laura bölcsije felé útba esik, így egyébként is mennék arra - tehát az út nem vesz el plusz időt a napomból. Másrészt úgy megyek a terembe, hogy maximum 1 órám van edzeni, mert utána indulnom kell Lauráért. Ez pluszban arra is motivál, hogy az alatt az egy óra alatt a maximumot adjam ki magamból és ne telefont pötyögve lófráljak a gépek között. Így az edzés hatékonyabb és rövidebb. De ha nincs lehetőséged elmenni otthonról, akkor jó szívből ajánlom a BBG programot (letölthető applikáció: Sweat néven fut) vagy akár szakember felkeresését, aki házhoz megy és ott tart neked órát. És persze ne feledkezzünk meg a legkézenfekvőbb és leghatékonyabb sportról, a futásról. Háztól-házig futhatsz, így tényleg csak annyi időt vesz ki a napodból, amennyit a sportolással töltesz.

4. A fokozatosság a kulcs. Persze, hogy győzködnöd kell magad, hogy újra elmenj edzeni, ha minden alkalommal túlhajtod magad. Nem kell elsőre 5 km-t futnod, vagy akár csak hármat se, hanem fuss annyit, amennyit bírsz. Kezd az alapoktól és alkalomról-alkalomra növeld egy picit. 

5. Mindig picit többet csinálj, mint amennyi jól esik. Ez nagyjából mindenben használható, hiszen ez viszi tovább az embert, ettől tudunk fejlődni. Például, ha 10 felülés simán megy, akkor csinálj 13 darabot. Ha 3 kilómétert simán lefutsz, fuss 4 kilómétert. És így tovább..

6. Több holtponton kell átlöknünk magunkat. Amikor elkezdtem futni mindig két kilóméter környékén azt éreztem, hogy kész, nem bírom tovább én el is fáradtam. Egy ideig próbálkoztam azzal, hogy hát akkor ennyit futok, aztán sétálok, majd újra futok, és ez így ment is, de sose tudtam ezt a két kilóméteres holtpontot igazán túllépni fejben, hiszen úgy gondoltam, hogy én ott már elfáradtam. Pedig valójában szó sem volt igazi fáradtságról, csak egyszerűen nem tanultam meg magamat ezeken a holtpontokon átlépni. Aztán egyszer fogtam magam és azt mondtam, hogy nem állok meg, lassítok, de futok tovább, figyelek a légzésemre és menni fog több is. És ment is! Rengeteget számít, hogy fejben mit mantrázunk magunknak.

7. Az eredmények. Én mindig az a típus voltam, aki azonnal akarta látni az eredményét a munkájának. "Nem, nem akarok 3 hónapot várni arra, hogy kicsit tónusosabb legyek. Elmentem egyszer futni, akkor most miért nem vagyok szép izmos?" De sajnos ez nem így működik. Viszont, amit hamar észre fogsz venni, hogy ugyanazokat a dolgokat könnyebben tudod teljesíteni. Így első körben szerintem ebből motiváld magad, utána pedig szépen lassan a tükörben és az egészségeden is érezni fogod a változást.

8. A sport boldogságot kell, hogy okozzon. Szerintem ezt nem szabad elfelejteni soha, semmilyen körülmények között. Ha más nem, legalább a végén, amikor büszke vagy magadra, hogy nem adtad fel, végigcsináltad!

9. Sportolás mellett a táplálkozás kiemelten fontos. Nem jó ötlet közvetlenül edzés előtt enni, de úgy sem szabad menni, hogy szinte éhezel. A legjobb, ha nagyjából 2 órával edzés előtt eszel.

10. Sport és smink? Nyilván az ember szeretne sportolás közben is kinézni valahogy, de ami a legfontosabb, hogy alapozót, bronzosítót és társaikat sose hagyjunk a bőrünkön. De például vízálló szempillaspirált vagy korrektort egy-egy ponton magamon szoktam hagyni. Ettől még a bőrünk tud lélegezni. 

11. Segítséget kérni nem ciki! Elmondhatatlanul fontos, hogy magadra is odafigyelj, így azért segítséget kérni a párunktól vagy a szüleinktől, hogy gyerek mellett is el tudjunk menni edzeni egyáltalán nem ciki. Az, hogy te rendben legyél önmagaddal az egyik alapja annak, hogy a gyereked is kiegyensúlyozott és boldog legyen. 

 

Remélem tetszett a cikk és találtatok benne sok hasznos dolgot! Ha pedig élőben is bevetnétek magatokat gyertek el Augusztus 30-án egy közös napfelkeltés futásra! A részletekért kattints ide: https://www.facebook.com/groups/247931379186596/

Instagramon pedig itt találtok: @viktoriabolla

 

A bejegyzés trackback címe:

https://11ground.blog.hu/api/trackback/id/tr1414199853

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.