VENDÉGBLOGGER: Core stabilizáció kezdőknek

2017. szeptember 24.

untitled_1_2_4.jpgA törzs stabilitását fejlesztő edzések manapság egyre inkább előtérbe kerülnek. Nekem az egyik kedvenc tréningem, mert egyrészt összetett és egyáltalán nem csak a törzs stabilitását fejleszti, másrészt én a “jobb félni mint megijedni” híve vagyok, úgyhogy sokkal okosabb dolognak tartom, ha megpróbáljuk megelőzni a bajt mielőtt az kialakul, erre pedig ez a módszer tökéletes.

A core stabilizáció egy funkcionális tréning, aminek az alap feltevése, hogy ha optimális helyzetben van a törzs, akkor minden egyes izom megfelelően tud dolgozni és nem csak a gerincednek hasznos, de a láb és kar izmok is jobban tudnak erősödni. Ha helyes tartással végzett gyakorlatok során ugyanis a tested tömegközéppontja úgy helyezkedik el, hogy nem hoz létre nyíró erőt a gerincben. Mivel a helyes tartást pedig a medence, ágyéki gerinc és a csípő határozza meg, ezeknek a beállításával dolgozik.

A tréning több lépcsőből épül fel, a mai videóban az első szinthez kapcsolódó gyakorlatokat találtok. Ezen a szinten az a feladatunk, hogy a stabilizációt végző izmokat megtanuljuk használni egy-egy gyakorlat közben. Ezeket a stabilizáló izmokat nem használjuk mindennap, éppen ezért nem a legkönnyebb, amíg megtanulod használni őket. Én tisztán emlékszem, hogy amikor az egyetemen először próbáltuk megtanulni, azt sem értettem mi történik, hogy húzzam be a köldököm anélkül, hogy behúznám a hasam és hogy tudnék eközben még levegőt venni meg csacsogni is? De gyakoroltam minden fogmosásnál, vagy amikor nehezet emeltem és most már simán végig tudok csinálni órákat behúzott köldökkel. Szóval akármilyen nehéznek is tűnik eleinte, hoztam néhány érvet, hogy mégis miért érdemes elsajátítani ezt a tréninget. 

  • Megelőzés! A tréning célja, hogy megtanuljuk bármilyen körülmények között megfeszítve tartani a gerincünket stabilizáló izmokat, vagyis nem csak a mindennapi életben, de sportolás közben és megerőltetés közben is. Ezzel pedig csökkentjük a káros erőket, amelyek a gerincünkre hatnak.
  • Derékfájósoknak jó alternatíva! Az izmok amiknek a működtetését aktiválja a core stabilitás tréning, mint egy izomfűző veszik körbe a gerincet, így ha valakinek azért van derékfájdalma, mert a csigolyái egymáshoz képest instabilak, az nem fog csalódni ha kipróbálja. A gyakorlatok hatására megfeszülő izmok ugyanis stabilizálják a csigolyák helyzetét.
  • Funkcionális! Vagyis azt gyakoroltatja az izmainkkal, ami azoknak a funkciója lenne. Például a derekat ugyancsak támasztó hasizmok eredeti funkciója a szerveink megtartása négykézláb helyzetben, így jobb eredményt érhetünk el, ha így erősítünk rá.
  • Nem csak a tartást javítja! Ahogy azt már említettem nem csak helyes tartást segíti elő, de biztosítja, hogy a végtagok funkciója is jobb legyen. Mivel a karra és lábra kifutó izmok egy része a törzsről ered, ha a törzsünk jó helyzetben van, akkor ezen izmaink is megfelelő helyzetbe kerülnek az erősítéshez.

 

Remélem sikerült rábeszélnem titeket,  hogy kipróbáljátok, és megszeressétek, mivel sok szintje van még, amiket a jövőben meg is fogok mutatni. Addig is gyakoroljátok a kezdeteket, amikor csak tudjátok.Ha kérdésetek van, keressetek bátran. Ha pedig tetszett a videó, iratkozzatok fel a csatornámra, hogy ne maradjatok le a következőről.

 

Kovács Tímea

@timeamea

E-mail: timea@willgo.life

A bejegyzés trackback címe:

http://11ground.blog.hu/api/trackback/id/tr8612893464

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.